تابلو فرش تابلو فرش .

تابلو فرش

تابلو فرش های دستباف

یکی از انواع فرش های دستباف ، تابلو فرش است . این کالا یکی از صنایع دستی ارزشمند است و هنر فاخر ایرانی را به نمایش می گذارد . تابلو فرش جنبه زینتی و تزیینی دارد و با قاب های زیبا در اطراف آن بر روی دیوار نصب می شود .


شهری به نام سردرود در آذربایجان شرقی در زمینه تولید تابلو فرش های دستباف قدمت زیاد و فعالیت گسترده ای دارد که به همین دلیل با عنوان پایتخت تابلو فرش جهان شناخته می شود .


تابلو فرش های دستباف به دلیل دشواری های بافت بسیار نفیس و گران قیمت هستند اما تابلو فرش های ماشینی که با ورود دستگاه و ماشین آلات پیشرفته ایجاد شدند دارای قیمت مناسب تر هستند .


طرح های بسیار مختلفی را در این فرش ها می توان به کار برد که اکثر آن ها دارای طرح منظره ، آیه قرآنی ، گلدان و مینیاتور هستند .


بسیاری از افراد طرح دلخواه خود مانند طرح چهره را سفارش می دهند و بافنده بر اساس آن تابلو فرش را می بافد .


ابعاد این تابلو ها از 35 * 50 سانتی متر تا 2 * 3 متر بافته می شوند اما امکان بافت آن ها در ابعاد متنوع تر و حتی بزرگ هم وجود دارد .


تابلو فرش دستباف


این تابلو ها با استفاده از الیاف های طبیعی مانند ابریشم ، پشم ، کرک و پنبه بافته می شوند و دارای کیفیت بسیار خوبی هستند .


هنگام خرید تابلو فرش دستباف باید چند نکته را در نظر بگیرید :


حتما پشت تابلو را بررسی کنید . در این صورت می توانید نوع گره های آن را ببینید که ریز است یا درشت و همچنین دقیق بودن شانه هایی که توسط بافنده زده شده اند را مشاهده کنید .


کج بودن رج ها یا ریشه ها از روی تابلو فرش مشخص نیست اما می توانید از پشت آن ، موارد ذکر شده را بررسی کنید .


جنس نخ های به کار رفته در تابلو را می توان تشخیص داد . نخ یا چله های ابریشمی بسیار ظریف و درخشان هستند و نسبت به دیگر الیاف ها دارای قیمت بیشتری است .


مرحله پرداخت تابلو فرش از اهمیت زیادی برخوردار است . اگر این کار به درستی انجام نشود کیفیت و زیبایی ظاهری محصول از بین می رود .


تابلو های گل برجسته مانند دیگر تابلو فرش ها بافته می شوند و تغییرات آن ها در مرحله پرداخت ایجاد می شود . افراد متخصص با استفاده از قیچی یا ابزار های خاص گل های برجسته را ایجاد می کنند .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ دی ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۲۹:۰۴ توسط:حمید غلامی موضوع: نظرات (0)